Of het nu verbaal of fysiek is, gewild of ongewild, huishoudhulpen zijn nog al te vaak het slachtoffer van agressiviteit van bepaalde klanten. En dat heeft kwalijke gevolgen voor hun fysieke en mentale gezondheid.
Woorden en daden die afschrikken
In sommige gevallen van verbale agressie blijft de klant aandringen wanneer de huishoudhulp uitlegt waarom zij of hij een bepaalde taak niet mag uitvoeren, omdat die niet tot het takenpakket behoort. Zo vertelt een huishoudhulp: ”Mijn klant was altijd agressief toen hij me bepaalde taken oplegde. Hij zei bijvoorbeeld: ‘Weet je wel wie ik ben? Jij bent maar een simpele poetsvrouw!’ Ik was bang voor hem,” zegt ze nog.
Klanten gebruiken vaak harde woorden die de huishoudhulp bang maken. Dat kan bijvoorbeeld ook gebeuren wanneer de huishoudhulp op vraag van haar werkgever vriendelijk aan haar klant vraagt om een laattijdige dienstencheque-betaling te regelen. Daar reageren klanten maar al te vaak slecht op, of zelfs brutaal: ”Waar moei jij je mee? Dit zijn jouw zaken niet!”
Het gebeurt ook dat de huishoudhulp niet rechtstreeks met agressie te maken krijgt, maar wel in een gewelddadige situatie terechtkomt. Dit getuigt een huishoudhulp: ”Deze klant had vaak ruzie met haar zoon. Op een dag duwde hij haar met geweld tegen de muur. Sindsdien voel ik me niet meer veilig als ik met hem alleen in een kamer ben.”
Zo is een werkdag gauw gevuld met stress en frustratie. Bepaalde factoren kunnen het humeur van klanten beïnvloeden. Huishoudhulpen zijn uiteraard niet verantwoordelijk voor de kleine, dagelijkse beslommeringen van hun klanten. Zij horen daar dan ook niet bij betrokken te worden.
Gedrag dat schadelijk is voor de fysieke en de mentale gezondheid
De manier waarop een klant zich gedraagt ten opzichte van zijn huishoudhulp, zou moetengebaseerd zijn op verantwoordelijkheidszin en gezond verstand. Bijvoorbeeld: aan de huishoudhulp vragen om de kinderkamer te poetsen , terwijl de vloer vol ligt met vuile kleren en het speelgoed of lege flessen overal rondslingeren, is geen agressieve daad op zich, maar getuigt wel van een gebrek aan respect voor het werk van de huishoudhulp.
Dit gedrag is soms het gevolg van vergetelheid of slordigheid, maar klanten zouden dit moeten vermijden. Ze horen te beseffen dat ze een niet te verwaarlozen invloed hebben op de mentale én fysieke gezondheid van hun huishoudhulp.
Een houding die kwetst
Huishoudhulpen krijgen in tal van omstandigheden te maken met beschuldigende opmerkingen, wantrouwen en ontevredenheid.
Is er iets zoek in huis? Vaak is het de schuld van de huishoudhulp, die het verkeerd heeft weggelegd of misschien gebroken heet zonder dat te melden. Of nog erger: de huishoudhulp wordt verdacht van diefstal. Dit gedrag is absoluut ontoelaatbaar! Een huishoudhulp getuigt: ”Mijn klant smeerde tandpasta op de onderkant van de wastafel om te controleren of ik alles wel goed schoonmaakte. Het was zeer vermoeiend om altijd maar te moeten checken of er geen andere valstrikken in huis waren opgezet voor mij.” Een andere huishoudhulp kwam met dit verhaal: ”Mijn klant liet opzettelijk geld op de tafel liggen, om te checken of ik het zou stelen.” Of dit: ” Ik had net de vloer gedweild. Mijn klant kwam binnen en liep met vuile voeten op de nog natte vloer. Daarna verweet hij mij dat de vloer niet schoon was.
Een goede communicatie tussen de klant en de huishoudhulp is van essentieel belang. In vele gevallen volstaat het dat de klant gewoon vraagt of alles duidelijk is, en dat natuurlijk op een vriendelijke en zeker niet op een beschuldigende manier.
Is dit gedrag jou compleet vreemd?
PERFECT! En toch kan je nog meer doen, door andere mensen te sensibiliseren!
Stop grensoverschrijdend gedrag!
De beste manier om je huis goed te onderhouden, is je huishoudhulp respecteren.
Comments